Laboratorieinnredning for trygt & effektivt arbeide
Her tar vi for oss den innredningen & utstyret de fleste laboratorier velger for å jobbe hygienisk og effektivt:
Innredningen som trengs for et laboratorium vil variere avhengig av formålet med laboratoriet og hvilken type forskning eller testing som skal utføres der. Det kan være alt fra laboratoriet på et legekontor til et laboratorium hvor det utføres forskning på kjemikalier.
Generelt sett vil imidlertid de fleste laboratorier kreve en god del av den samme innredningen, og til en viss grad også de samme sikkerhetsrutinene. Her tar vi for oss den innredningen og utstyret de fleste laboratorier velger:1. Arbeidsbenker
En arbeidsbenk er helt sentral på laben, og det er selvsagt viktig at den passer til arbeidet som skal utføres. Arbeidsbenkene skal være robuste og stødige, og de må kunne justeres til ønsket høyde for en ergonomisk sittestilling.
2. Reoler & skap som tåler kjemikalier
Det er viktig å ha rikelig med oppbevaringsplass for å organisere og oppbevare utstyr og kjemikalier. Skap og hyller skal være laget av materialer som tåler kjemikalier og brann. Kjemikalieskap og syreskap er naturlige valg, vurder også om disse bør være låsbare.
For utstyr og bestanddeler som ikke er etsende eller brannfarlige kan dette oppbevares i reoler eller i låsbare skap dersom man ønsker økt sikkerhet. Tenk også over om oppbevaringsskapene må ha ventilasjonstilkobling for avsug.
3. Vasker
Det er nødvendig å ha vanlige vasker tilgjengelig, og noen ganger også spesialvasker for å vaske utstyr og rengjøre områder som har vært i kontakt med farlige kjemikalier. Husk også nødvendig rengjøringsutstyr.4. Labstoler
Avhengig av hvilket arbeid man utfører, har man behov for ulike typer stoler. Populære stoler for arbeid på laboratorium er sadelstoler, taburetter og arbeidsstoler. Disse gir god bevegelighet, og flytter du deg mye rundt kan det være lurt å velge arbeidsstoler med hjul.6. Egnede avfallsbeholdere
Avfallshåndtering er selvsagt nødvendig på alle arbeidsplasser, og nå som det stilles krav til kildesortering i bedriftene er det ekstra viktig å ha dette på stell. På et laboratorium kan man også ha brannfarlig avfall - dette skal i egne avfallsbeholdere beregnet for dette.Ved håndtering av smitteavfall har de ulike foretakene egne retningslinjer for hvordan dette skal oppbevares før det blir desinfisert eller sterilisert, også sendes som restavfall. Som regel innebærer dette fargede avfallssekker for ulike typer avfall.
7. Kontormøbler
Når resultater skal dokumenteres bør dette gjøres så raskt som mulig, og det er derfor viktig å ha tilgang til kontorplasser på laben. Som et minimum behøver man skrivebord og kontorstol, men det kan være behov for arkivskap og ekstra avlastningsbord eller oppbevaringshyller også.
8. Sikkerhetsutstyr
Dette inkluderer brannslokkingsutstyr, nødøyedusjer og sikkerhetsdusjer (disse brukes i tilfelle en person blir eksponert for farlige stoffer) , samt personlig verneutstyr som hansker, vernebriller og labfrakker.
Det er viktig å huske på at siden laboratorier kan inneholde farlige stoffer og utstyr, bør sikkerhet alltid være den høyeste prioriteten. Dette er også viktig for å unngå å konterminere prøver, stoffer eller resultater.
I tillegg til riktig innredning og utstyr er det derfor avgjørende at man har gode rutiner både for bruk av lab og utstyr samt hva som skjer ved eventuelle uhell. Alle ansatte må selvsagt ha grundig opplæring i disse, og det like selvfølgelig at adgangskontroll må ha høy prioritet.