Hvordan innrede en butikk som oppmuntrer til kjøp
Enten du er butikkeier eller jobber som daglig leder i en: her får du tipsene til hvordan du kan innrede en butikk som gir en bedre handleopplevelse - og flere salg!
Få mest mulig ut av butikken din
Uansett om butikken din er stor eller liten, om du driver en interiørbutikk, dagligvareforretning, selger sportsutstyr eller klær - målet er det samme. Du ønsker å selge så mye som mulig, slik at butikken går med overskudd.
I en tid hvor stadig flere velger netthandel over fysiske butikker er det ingen tvil om at det å drive butikk er utfordrende. Heldigvis byr det også på mange muligheter, da du som driver fysisk butikk kan gi kundene dine en unik handleopplevelse som nettbutikkene aldri vil kunne nå opp til.
Gå igjennom punktene under - og gi butikken din en make-over!
1. Få kundene inn i butikken
Vi starter med det viktigste først: For å kunne selge må du først få kunder inn i butikken. Det høres selvsagt ut, men det er utrolig mange butikker som fullstendig har oversett dette punktet.
Et innbydende inngangsparti er langt viktigere enn man skulle tro, målet er at potensielle kunder rett og slett ikke skal greie å la være og stikke innom når de er i nærheten.
Å holde det rent og ryddig er selvsagt, men noen ganger kan det være verdt å gjøre endringer på fasaden. Om du for eksempel har en ugjennomsiktig enkeltdør inn til butikken din vil du kunne oppleve en svært stor økning i besøk dersom du heller setter inn doble glassdører eller gulv-til-tak vinduer kombinert med en gjennomsiktig dør. Også det å la dørene stå åpne er gull for å gjøre det enklere for folk å stikke innom, dersom beliggenhet (og klima) tillater det.
Tydelige skilter som gjør det enkelt å finne butikken din så vel som å se hva slags butikk du har er også viktig. Bruk gjerne gatebutikker og skiltstativer for å dra oppmerksomheten mot tilbud og nyheter, slik at du vekker nysjerrigheten til forbipasserende.
Dersom du har utstillingsvinduer tilgjengelig så gjør en vurdering av hvordan dere bruker disse. Hvor ofte endrer dere utstilling for eksempel? Hvordan kan dere lage utstillinger som skiller seg ut og får folk til å stoppe opp? Det er gjerne en god del jobb forbundet med å få fine utstillingsvinduer, men de kan være en svært stor trafikkdriver til butikken din.
| Les også: Har bedriften din sikret verdier og papirer mot brann og tyveri? »
2. Velg en layout som fungerer
Butikkinnredning er en kunst, og det er ikke likegyldig hvilken romplan du velger. Når du skal velge bør du stille deg to viktige spørsmål:
Hva er formålet til kunden når de kommer inn i butikken din? Er det for eksempel å bruke god tid og å bli inspirert, eller kanskje raskt å finne det de vil ha og komme seg videre.
Hvordan beveger kundene seg i butikken din i dag? Observer hvilke deler av butikken som har mye trafikk og hvilken del som har liten trafikk. Kanskje bør butikken bygges om (helt eller bare delvis) for å utnytte arealet bedre, og få kunder også til de mindre besøkte områdene.
Det finnes mange ulike måter å innrede butikken din på, her er tre populære varianter:
Butikkhyller i rekker
En tradisjonell måte å innrede større butikker på er ved å lage oversiktlige ganger ved hjelp av rader med butikkhyller. Dette fungerer spesielt godt for en dagligvarebutikk, byggevarehandel og andre butikker med svært mange varer av praktisk karakter.
Denne måten å innrede på gjør det enkelt å finne frem, du finner raskt det du skal ha og det er lett å skyve handlevogner mellom reolene.
Handlelabyrint
En handlelabyrint fungerer godt for butikker som også har et stort volum av varer, men hvor varene er mer estetiske og inspirerende og hvor kunden setter pris på å gå på oppdagelsesferd. Eksempler på butikker som bruker handlelabyrinter er Ikea, Normal og Søstrene Grene.
Når du bygger butikken på denne måten må kunden passere alle varene i butikken, noe som øker sjansen for at de finner noe de har lyst på eller trenger og putter det i handlekurven sin. Bakdelen er at for de kundene som bare raskt er ute etter en bestemt ting vil det være tidkrevende å plukke opp varen, komme seg til kassen og betale.
Det er derfor viktig å vurdere hva som betyr mest for akkurat dine kunder, slik at du bygger en god handleopplevelse for dem.
Boutique
En boutique har typisk ikke et svært stort vareutvalg, men kanskje heller spesielle merker, dyrere produkter og en mer eksklusiv stil. For disse butikkene er attraktive utstillinger gjennom butikken svært viktige.
For eksempel bygger man opp bord hvor man grupperer produkter etter tema, farge eller serie, eller man lager små produktmiljøer. Dette kan være at man viser hvordan man kan style en seng (om man er en interiørbutikk), hvordan man setter sammen et outfit (om man selger klær), eller hvordan man lager en bildevegg (om man selge bilder).
Formålet er å inspirere kundene til både å utforske butikken og til å se for seg hvordan de kunne brukt produktene selv. En slik butikk bør innredes om (i allfall delvis) relativt ofte, slik at det alltid er spennende å komme innom.
3. Sett butikken og varene i et godt lys
Belysningen kan gjøre underverker for butikken din - eller ødelegge for den, om du gjør det feil. I de fleste tilfeller er det rikelig og gjevn belysning som gjelder, for å vise frem butikken og varene på en god måte.
Kundenes alder vil kunne spille inn i forhold til hvor kraftig belysning du trenger, jo eldre man blir jo mer lys trenger man for å se ordentlig.
I noen få tilfeller ønsker man en mer dempet belysning for å skape en spesiell stemning, mens man benytter spotter for å fremheve produktutstillingene.
| Les også: 7 enkle tips for en mer miljøvennlig bedrift »
4. Skap ryddige rutiner
Noe av det første man lærer når man begynner å jobbe innen detaljhandel er hvor viktig det er å plassere varer med merkelappene utover, dra varene frem i hyllene og sørge for velfylte hyller.
Dette handler ikke bare om å ha varer ute i butikken så du har noe å selge, men om å skape en god handleopplevelse for kunden, gjøre det enkelt å få oversikt og å kunne utforske sortimentet.
En naturlig konsekvens av å ha mange kunder og mange salg er at varer blir fjernet fra hyllene, noen ganger plassert tilbake på feil sted og at butikken dermed ser rotete ut. God rutiner både ved dagens start og slutt er selvsagt viktig, men minst like viktig er det som skjer i løpet av butikkens åpningstid.
Like viktig som at man må rydde og vaske bord gjevnlig på en restaurant eller cafe, er det å ta flere runder i butikken i løpet av dagen for å fylle på og å rydde.
5. Benytt strategisk vareplassering
Et viktig virkemiddel som det typisk snakkes om i dagligvarebransjen, men som med fordel kan overføres til alle andre butikker er strategisk vareplassering. Dette betyr ganske enkelt å ha et bevisst forhold til hvilke produkter man ønsker å selge mest av, og å gjøre disse produktene enkle å velge for kunden.
Det kan være flere grunner til at du ønsker å selge mer av noe enn noe annet - kanskje har du høyere fortjeneste på dem, du har ekstra mange av dem på lager eller de går ut på dato eller aktualitet om en viss tid.
Plassér disse fokusproduktene i øyehøyde slik at det er lett å se dem og enkelt å plukke dem med seg. Du kan skape ekstra oppmerksomhet ved å plassere små skilt på hyllen med “nyhet”, “tilbud”, “prøv denne”, “vi anbefaler” og liknende.
Impulskjøp: Strategisk vareplassering benyttes også for å oppfordre kunden til impulskjøp. Dette dreier seg ikke bare om hvilke produkter du plasserer hvor, men også om hvordan disse vises frem. Eksponeringskurver - populært kalt “sjokkselgere” - plasseres på steder hvor alle kundene går, og gjerne i nærheten av kasseområdet.
Man kunne også brukt strategisk vareplassering for å fokusere på produkter folk ofte glemmer å kjøpe, med tilhørende skilting. “Har du husket toalettpapir/målebånd/mascara/våtservietter” eller hva det måtte være.
6. Gjør det (super)enkelt å betale
Når kundene har funnet det de skal ha er det bare en ting igjen på ønskelisten: De ønsker å betale raskt og å forlate butikken. For å gi dem dette er det viktig at du:
Gjør det enkelt å finne kassene: Bruk skilting om nødvendig, og plasser kassene nær utgangen.
Sørg for at kassene alltid er bemannet: Selv om man må jobbe ute i butikken med å hjelpe andre kunder, få på plass varer, rydde eller liknende er det viktig at noen alltid har øye med kassene og raskt kan ile til ved behov. Kunder som er klare til å betale skal alltid prioriteres først.
Håndter kø på en god måte: Ha nok kasser, ring på flere ansatte om køen begynner å bli lang og sørg for at det er så behagelig som mulig å stå i kø. Dette innebærer at det er lagt opp til hvor køen skal danne seg slik at folk vet hvor de skal gå, og de slipper å gå i veien for hverandre.
Dette kan du gjøre med avsperringsbånd og avsperringsstolper, ved hjelp av skilt eller klistremerker på gulvene. I noen tilfeller kan et kølappsystem være praktisk, da får også kundene tid til å rusle rundt i butikken mens de venter (og potensielt plukke med seg enda flere varer).
7. Få kundene til å komme tilbake
Å drive butikk handler ikke bare om hva du selger, men om å tilby en hyggelig handleopplevelse og å skape gode relasjoner med kundene. Transaksjonen består med andre ord ikke bare av utvekslingen av varer mot penger, men av samhandlingen mellom kunde og ansatt.
Avhengig av hva slags butikk du har, vil for eksempel personlige, gode råd om produktene og bruken av disse være noe som kundene vil komme tilbake for.
Uavhengig av hva du selger er det å få kunden til å føle seg velkommen en stort steg i riktig retning. Å si hei med et smil, spørre om det er noe man kan hjelpe med og å ønske kunden en god dag er små ting som betyr mye.
Det å trene de ansatte på å være bevisste på hvilke signaler de sender ut er også viktig: Om en kunde kommer til kassen for å betale og den ansatte ikke sier et ord i løpet av betalingen, eller den ansatte er i telefonen eller snakker med en kollega heller enn å gi kunden det fokuset han eller hun fortjener - da får heller ikke kunden lyst til å komme tilbake.
Målet må være at hver kunde som forlater butikken din skal være fornøyd med opplevelsen. Når man trives et sted vil man gjerne komme tilbake - og da øker sjansen for at kunden velger deg neste gang også heller enn konkurrenten din!
| Les også: Derfor er du den viktigste årsaken til hvordan arbeidsmiljøet er »