Starte nettbutikk? Dette trenger du!
Går du i tanker om å starte nettbutikk? Gjør drømmen til virkelighet med disse tipsene! Kanskje har du allerede en butikk men ønsker å satse på nettbutikk også, eller du har en idé om produkter du ønsker å selge og vil starte på nett. Stadig flere foretrekker å handle på nett, og for deg som butikkeier byr dette på mange muligheter og kostnadsbesparelser, men også noen utfordringer.
For å gi deg som ønsker å starte nettbutikk en enklere start og for å unngå noen av problemene som kan oppstå, har vi satt sammen denne oversikten over hva du trenger for å komme igang, og også noen tips til hva du bør tenke på.
| Les også: Få et flott kontor på budsjett - slik gjør du det! »
Nettbutikkløsning
Når du vet hva du skal selge er det på tide å velge nettbutikkløsning. Det har kommet mange muligheter på markedet de siste årene som gjør det enklere enn noensinne. Du har valget mellom å selv bygge løsningen eller å leie nettbutikk av spesialister på dette, da betaler du en fast månedlig sum og slipper å tenke på det tekniske.
Dette inkluderer også hvilke betalingsalternativer du skal tilby, som kortbetaling, paypal, faktura, også videre. Avtalene og prisen for disse varierer utfra hva du velger, så ta i betraktning hva kundene dine foretrekker i tillegg til kostnadene. Dette er kostnader som er lett å glemme når man priser produktene, så sørg for å ta dem med i beregningen.
Etter personvernforordringen (GDPR) trådde i kraft er det viktig å ha gode rutiner for hvordan du håndterer personopplysninger, og å informere om dette. Du kan finne informasjon om GDPR på Datatilsynets nettsider for å hjelpe deg på vei.
Domenenavn
Et domenenavn er rett og slett nettadressen til butikken din, for eksempel https://denbestenettbutikken.no. Det er enkelt å registrere et slikt domene hos en registrar, og det koster en lav årlig sum (prisen avhenger av om det er et .no, et .com eller annet domene og hvor du registrerer det).
Produktene - hva må være klart?
Når noen vurderer å kjøpe noe i en nettbutikk, trenger de informasjon for å avgjøre om dette produktet er det de er ute etter. Sørg for gode bilder og eventuelt videoer, gjerne fra flere vinkler om dette er nyttig for kunden.
En god beskrivelse av varen er viktig, tenk igjennom hvilken informasjon kunden vil se etter. Er det størrelse og vekt, funksjon, farge, materiale holdbarhet? Inkluder disse tingene i beskrivelsen, på den måten øker du sjansen for at kunden velger å gjennomføre kjøpet.
Lager - hvor og hvordan oppbevarer og plukkes produktene?
Produktene eller materialene til å lage produktene må befinne seg et eller annet sted, og du kan enten holde lageret selv eller leie lagerplass hos andre. Hvordan du oppbevarer og håndterer varene kommer an på både type varer (er det varer med kortere holdbarhet som mat for eksempel), størrelse og mengde.
Er det små varer som smykker, smådeler eller liknende vil lagerreoler med plastbokser kunne være en fin måte å holde oversikt på. En lagervogn eller plukkvogn gjør det enkelt å hente og frakte varene fra hyllene.
Er det større varer som må flyttes med truck vil pallereoler være et naturlig valg, men det finnes lagerhyller for alle typer varer enten det er grenreoler til materialer eller trådhyller for å unngå at støv samler seg.
Er man i oppstartsfasen og midlene er begrenset er det viktigste å tenke på gode og praktiske løsninger som kan bygges ut senere etterhvert som man vokser.
| Les også: Når nettbutikken vokser - slik effektiviserer du »Pakking og forsendelse
Når en kunde har kjøpt noe i butikken din og du har hentet varene fra lagerhyllene er neste steg å pakke og sende produktene.
Er det knuselige varer må de kanskje pakkes i bobleplast eller liknende, men uansett må varene emballeres på et eller annet vis for forsendelse. Er det småvarer kan du bruke et skrivebord eller et designert pakkebord, er det større varer må du kanskje stroppe dem før forsendelse.
Det viktigste her er at du har en plan for hele linjen fra varene kommer inn til de går ut, slik at du ikke kaster bort unødig tid og plass, eller må jobbe i ubekvemme arbeidsstillinger.
Frakt
Hvordan skal kundene få varene sine? Skal du tilby mulighet for å hente dem hos deg, skal du sende dem med Posten, Bring, PostNord eller andre fraktselskaper? Momenter å ta med i betraktningen er om du selger til privatpersoner eller bedrifter, størrelsen på varene og hvordan fraktavtalene oppfyller dine krav.
Det finnes for eksempel muligheter for å bygge inn noen av løsningene direkte i nettbutikken slik at pris kalkuleres basert på postnummer, vekt og volum.
Mens vi snakker om pris: Hvordan skal kundene betale for frakten? Skal den bakes helt og holdent inn i produktprisene slik at du tilbyr fri frakt, skal du tilby fri frakt over et visst beløp, en fast frakt-pris eller beregne frakt basert på varens størrelse og hvor den skal leveres?
Returer
Ofte glemt men veldig viktig: Returer er nærmest uungåelige, enten fordi varen ikke passet likevel eller fordi den har blitt skadet i transport eller ikke virket som den skulle. Lag en rutine for returer og sørg for at informasjonen om dette er lett tilgjengelig for kundene, så sparer du mye tid og frustasjon både for deg og kundene.
Markedsføring
En nettbutikk er annerledes enn en fysisk butikk i den forstand at en kunde ikke tilfeldigvis ser en nettbutikk og stikker innom. De må enten ha hørt om den og skriver inn nettadressen for å gå til butikken, eller de trykker på en lenke et eller annet sted som tar dem dit.
Uttrykket “har ingen hørt om deg finnes du ikke” høres kanskje litt voldsomt ut, men å få de riktige folkene - de som kan være interesserte i dine produkter - til å besøke nettbutikken din er alpha og omega for en lønnsom butikk.
Det finnes så mange måter å markedsføre nettbutikken din på at vi ikke går inn på de enkelte, men det viktigste rådet er å fokusere å noen få områder i starten. Ikke tro at du må være å absolutt alle sosiale medieplattformer og i allfall ikke fra dag én. Velg ut 2-3 satsningsområder til å begynne med, når de fungerer godt og driver trafikk kan du gradvis utvide til flere.
Lykke til!