13 tips: Slik får du flere timer i døgnet
“Det er ikke nok timer i døgnet!”
Har du noen gang sagt det til deg selv? Du er definitivt ikke alene om å føle at dagene flyr forbi uten at gjøremålslisten noengang blir tom.
Selv om det ikke er mulig å faktisk få 24 timer til å bli 27 timer, er det mange ting man kan gjøre for å frigjøre tid i løpet av dagen. Da får du mer gjort, samtidig som du får ekstra tid du kan bruke på aktiviteter du liker.Skriv ned alt
Er det noe som stjeler energi fra oss så er det at vi går rundt og kverner på alt vi skulle ha gjort, og det vi må huske på. Skriv ned alt du trenger å huske med en gang, slik at du mentalt kan slippe det.
Finn en måte som fungerer godt for deg til dette, enten det er en notatbok, en app som lar deg holde oversikt over gjøremål eller en kalender.
Still det viktigste spørsmålet
Ofte er tidsbrist et spørsmål om prioritering. Lærer du deg kunsten å prioritere riktig kan du også velge bort ting som ikke haster, eller som egentlig ikke må gjøres.
Et verktøy for å hjelpe deg er å stille deg selv spørsmålet “Hva er viktig nå?”. Når du har det klart og tydelig for deg hva som er viktigst akkurat nå er det ikke bare lettere å prioritere, det blir også mindre stressende når du bevisst har lagt bort eller utsatt oppgaver.
| Les også: Effektiv oppbevaring - oppdag plass du ikke visste du hadde! »
Sjekk og besvar e-poster 2 ganger om dagen
E-post er fremdeles en av de mest populære måtene å kommunisere skriftlig på, og de fleste av oss får enorme mengder mail i løpet av en måned - både på jobb og privat.
Å lese og besvare e-post løpende gjør at du stadig blir avbrutt i oppgavene dine. Sett heller av 2 faste tider hver dag hvor du går igjennom og håndterer e-post, og slå av e-post oppdateringer utenom disse tidene.
Splitt og hersk
Del opp oppgavene dine i mindre oppgaver. Det er enklere å få mindre oppgaver gjort enn å hive seg i kast med et stort prosjekt, og derfor er også sjansen større for å få jobben unna heller enn at den stadig blir utsatt.
Start dagen i går
Få en bedre start på dagen ved å på forhånd ha bestemt hva du skal gjøre. På den måten kommer du raskere i gang med oppgavene. Du kan også spare tid og fjerne stress på å gjøre andre forberedelser dagen før, enten det er å legge frem det du skal ha på deg eller gå over agendaen for morgenmøtet.
Fyll ventetid med noe nyttig
I løpet av en dag har du gjerne tid som går bort til å komme deg til og fra jobb, stå i kø, vente på å komme inn til en avtale, lage mat også videre. Denne tiden kan med fordel brukes mer produktivt. Bruk den kreativt til å komme opp med nye ideer, lytt til en relevant podcast, løs problemer, les bøker eller artikler, besvar e-poster eller legg planer.
Finn ut når du er mest produktiv
De fleste av oss har en tid på dagen eller kvelden hvor vi fungerer best og rett og slett er mer effektive. Om du identifiserer når dette er for deg, kan du legge de mest krevende oppgavene til denne perioden. På den måten slipper du å slite med de tøffeste utfordringene når du er sliten eller ikke fungerer optimalt.
Stå opp tidligere for å bli mer proaktiv
Folk som står opp tidligere er mer proaktive, viser resultater av flere studier publisert i Journal of Applied Social Psychology. Å være proaktiv vil si å være villig til og i stand til å foreta handlinger som endrer en situasjon til din fordel.
Når du er proaktiv tar du kontroll over en situasjon som potensielt kan bli stressende eller komplisert, og finner en løsning i forkant. På den måten reduserer du både stress og tid brukt til brannslukking senere.
| Les også: Må man ha garderobe på arbeidsplassen? Dette er reglene »
Skaff deg mer orden
Bruker du mye tid på å lete etter papirer, digitale dokumenter, nøkler, binderser eller hva det måtte være? Dette er heldigvis enkelt å løse, ved å finne en fast plass til alt samt skaffe seg god oversikt og gode rutiner.
Kvitt deg med forstyrrende elementer
Hva avbryter deg eller hindrer deg i å utføre en oppgave? Finn ut hva som typisk forstyrrer deg, og se om du kan ta grep for å eliminere eller redusere disse.
Dette kan være støy, e-post, chat-meldinger, telefoner, sosiale medier med mere. Se om det er mulig å blokkere tidstyvene i de periodene du har satt av til krevende oppgaveløsning.
Bli tidsbevisst
Skaff deg klarhet i hva du vil bruke tid på, og hva du bør bruke tid på. Livet ditt består av ca 4 300 uker, og hvordan du velger å bruke dem er avgjørende for livskvaliteten din, både på jobb og privat.
Ofte går dagene og ukene uten at man er bevisst på å fylle tiden med mest mulig av det man liker, og minst mulig av det man ikke liker. På jobb kan kanskje enkelte oppgaver delegeres eller outsources, eller kanskje de egentlig ikke må gjøres i det hele tatt?
Ha færre og kortere møter
På arbeidsplassen blir ofte møter nevnt som en stor tidstyv. Om noe kan sies i en kort e-post så gjør heller det enn å kalle inn til møter. Når et møte først er nødvendig så sørg for at det blir så effektivt som mulig. Les mer om hvordan du kan få mer effektive møter.
| Les også: Derfor er mangfold på jobben viktigere enn du tror - og dette kan du gjøre »
Sov mer
Det høres kanskje umiddelbart ikke så effektiv å bruke mer tid på å sove, men de fleste av oss sover for lite. Det er mens du sover at kropp og hode kan hente seg inn, slik at du kan være frisk, klar og uthvilt neste dag. Kroppens immunforsvar blir også dårligere med lite søvn, og det tar lengre tid å bli frisk fra sykdom eller skader.
Når du sover nok er det lettere å fokusere på arbeidsoppgavene, være mer kreativ og ikke minst utnytte tiden mer effektivt. Les mer om livsviktig søvn - Livsviktig søvn - 9 tips for å sove bedre
God tidsstyring er enklere sagt enn gjort, men om du tar i bruk noen av tipsene over vil du ikke bare få mer gjort: Du vil også kunne redusere det helsefarlige stresset. Les mer om Konsekvenser av arbeidsrelatert stress - og slik kan det forebygges.