Finn ut hva kundene vil ha - og øk omsetningen i produksjonsbedriften din

Finn ut hva kundene vil ha - og øk omsetningen i produksjonsbedriften din

I denne artikkelen gir vi deg tips til hvordan du kan få kundene dine til å fortelle deg hva de vil ha og har behov for - slik at du kan ta de rette valgene i tiden fremover.

Uansett hva slags bedrift du jobber i er det kundene som er selve livsgrunnlaget for at bedriften i det hele tatt eksisterer.

Likevel eller det mange bedrifter som fokuserer innad i organisasjonen når de ser etter måter de kan vokse på, for eksempel ved å skaffe ny teknologi, lage bedre rutiner eller trene ansatte. Vi ser dette både i B2B og i B2C bedrifter, og spesielt innen produksjon og industri.

| Les også: De 7 tingene alle bedrifter trenger - uansett bransje »

Det er selvsagt kjempefint å se over hvordan man kan effektivisere prosessene sine, men det absolutt viktigste man kan gjøre er å avdekke hva kundene egentlig har behov for. Lager du noe de trenger - ja da vil de være interesserte i å kjøpe det.

For og lykkes er det essensielt at man er kundesentrert, uansett hvor i bedriften man jobber

Det handler med andre ord ikke bare om selgere og kundeservice-medarbeidere, men om absolutt alle i organisasjonen enten man jobber med produksjon, rengjøring, HR eller salg. Får man til et tankesett om at man hele tiden skal lytte til kunden vil det være langt enklere å ta beslutninger både i hverdagen og strategisk.

Formålet er å forstå hvilke utfordringer kundene har, hvordan de jobber eller lever i dag, hva målene deres er og hvordan og hvorfor de bruker produktene dine.

Har du svarene på dette vil du redusere faren for å bruke tid og penger på noe som ikke gagner kunden, og heller levere produkter som gjør arbeidsdagen enklere for kundene dine.

12 måter å få tilbakemeldinger fra kunder på 

  1. Etter et kjøp: Spør kundene dine om tilbakemeldinger på produktene eller tjenestene du tilbyr, og be om forslag til forbedringer eller nye ideer.
  2. Markedsundersøkelser: Gjennomfør markedsundersøkelser for å få innsikt i hva kundene dine ønsker og trenger, og bruk denne informasjonen til å utvikle nye produkter eller tjenester som kan øke lønnsomheten.
  3. Fokusgrupper: Inviter et utvalg av kundene dine til å delta i fokusgrupper, hvor du kan diskutere ideer og få tilbakemeldinger på potensielle nye produkter eller tjenester.
  4. Konkurranser og kampanjer: Arranger konkurranser og kampanjer for å få innspill og ideer fra kundene dine, og tilby gjerne en belønning eller premie for de beste forslagene.
  5. Kundemøter: Organiser kundemøter eller workshops hvor du kan diskutere ideer og få direkte tilbakemeldinger fra kundene dine om hva de ønsker og trenger.
  6. Nettforum: Opprett et forum eller en diskusjonsgruppe for kundene dine, hvor de kan dele sine erfaringer og ideer med hverandre og med deg. Du kan også benytte eksisterende grupper eller forum og stille spørsmål samt følge med på hvilke spørsmål og utfordringer de har.
  7. Sosiale medier: Bruk sosiale medier til å samhandle med kundene dine, og spør dem om deres synspunkter og forslag til forbedringer.
  8. Kundeservice: Gjør det enkelt for kundene dine å komme i kontakt med kundeservice, og sørg for at spørsmål og tilbakemeldinger blir notert ned.
  9. Analyser salgsdata: Gå gjennom salgsdata og analyser dem for å se hva kundene dine kjøper og hva som selger godt. Dette kan gi deg innsikt i hva kundene vil ha og hjelpe deg med å utvikle nye produkter eller tjenester som kan øke lønnsomheten.
  10. Samarbeid med kundene: Jobb sammen med kundene dine for å utvikle nye produkter eller tjenester. Dette kan gi deg verdifulle innsikter i deres behov og ønsker samtidig som det bygger opp lojalitet og tillit.
  11. Benchmarking: Studer hva konkurrentene dine gjør og hvordan de gjør det. Dette kan gi deg ideer til hvordan du kan forbedre dine egne produkter og tjenester og øke lønnsomheten.
  12. Kundepanel: Opprett et kundepanel bestående av kunder som er villige til å gi regelmessige tilbakemeldinger og ideer om produktene eller tjenestene dine. Dette kan gi deg verdifulle innsikter over tid og hjelpe deg med å tilpasse deg endrede kundebehov.

Vær åpen for tilbakemeldinger og ideer fra kundene dine, og bruk forskjellige metoder for å innhente denne informasjonen. På denne måten kan du skape produkter og tjenester som samsvarer med deres behov og ønsker, samtidig som du øker lønnsomheten i bedriften din.

| Les også: Slik kildesorterer du på arbeidsplassen (og sparer penger på å gjøre det) »

Få våre beste tips rett i innboksen

Få nye bloggartikler med tips til hvordan du kan effektivisere bedriften din og mye mer. Du er samtidig først ute med tilgang til aktuelle tilbud og nyheter.
Vennligst vent...
Det er helt gratis å være påmeldt, og du kan når som helst avslutte abonnementet ved å klikke på avmeldingslinken i nyhetsbrevet.