Når nettbutikken vokser – slik effektiviserer du
Det er viktig å ha en strategi for vekst når man starter nettbutikk, og på et eller annet tidspunkt vil man gjerne vokse ut av lokalene eller løsningene man startet med. Det merkes for eksempel ved at man ikke har plass til å utvide sortimentet ytterligere, eller at plukking og pakking tar for lang tid.
Dette er et ypperlig tidspunkt å ta en gjennomgang av arbeidsprosessene på, for å lage en løsning som både er effektiv, oversiktlig og som gir rom for ytterligere vekst.
Identifiser flaskehalsene
Gjør en vurdering av hva det er som hindrer vekst eller det brukes for mye tid på. Hva ville vært den ideelle måten å jobbe på for å få en effektiv drift? Ta med hele prosessen fra mottak og eventuell produksjon av varer til plassering i hyller, håndtering av ordre og plukking, pakking og forsendelse.
| Les også: Starte nettbutikk? Dette trenger du!»
Den beste romløsningen
Det er ikke sikkert at du må bytte lokale for å få mer ut av plassen du allerede har. En mer effektiv romløsning kan gjøre stor forskjell, for eksempel å identifisere soner for ulike aktiviteter slik at det blir en naturlig flyt i prosessene.
Hvor plasseres nyankomne varer før de går i hyllene, hvor skal oppbevaringshyllene settes opp, hvor pakkes ordrene og hvordan fraktes varene fra hyller til pakkestasjon, samt hvordan gjøres ordrehåndteringen? Printer du hver ordre på papir før det plukkes, eller bruker du et nettbrett som du tar med deg når du plukker? Plasser all innredning slik at det både er trygt, enkelt og effektivt å gå fra en sone til en annen.
Derfor må god ergonomi på plass
Ofte tenker man ikke over god ergonomi når man starter nettbutikk, selv om ergonomi rett og slett er tilrettelegging for at jobben kan gjøres både mest effektivt og samtidig reduserer risikoen for slitasjeskader så vel som ulykker.
Se for deg at du bruker vogner i arbeidshøyde for å frakte varer heller enn å bære dem. Ikke bare går dette raskere, det sliter mindre på kroppen og gjør også at sjansen for at man mister varene eller får dem over seg. Etterhvert som arbeidsdagen går blir man gjerne mer sliten og jobber ikke like effektivt, så å sørge for minst mulig manuell anstrengelse ved hjelp av ergonomiske løsninger er god økonomi.
Lagerhyller og pallereoler - få mer plass
Med pallereoler kan pallene kjøres rett inn i reolen, noe som sparer mye tid. Selv om du ikke benytter pallereoler er det mye plass å hente på effektiv innredning!
- Finn ut hvilken dybde hyllene bør være for å bruke plassen best mulig. Når hyllene er for dype kastes verdifull gulvplass bort, med mindre du fyller og plukker fra begge sider. Når dybden er helt riktig får du plass til maksimalt antall reoler på plassen tilgjengelig.
- Bygg i høyden så langt det går. Gulvplassen er begrenset, men du kan øke kapasiteten mye ved å utnytte høyden i rommet.
- Velg hyllesystemer som kan bygges ut etter som behovet endrer seg.
Småoppbevaring
Om du primært driver med små varer eller deler er plastkasser eller bokser ypperlig for god oversikt. Det finnes flere gjennomsiktige kasser også slik at du enkelt ser innholdet. Også ved småoppbevaring er det viktig å passe på at boksene er tilpasset varene slik at plassen blir utnyttet maksimalt.
Det kan tenkes at du ikke behøver ordinære lagerhyller om du utelukkende forholder deg til små gjenstander. Det finnes både karuseller og skap med innebygde kasser eller bokser spesielt beregnet for smådeler, disse gir kompakt oppbevaring og god oversikt.
Om du vet du trenger oppbevaringshyller med bokser kan du også få tak i reoler som leveres komplett med bokser eller kasser som passer perfekt i reolen, det er både tidsbesparende og plassbesparende.
| Les også: 5 ting du kan gjøre for å samarbeide bedre på jobb»
Merk både varer og soner for god oversikt
Man tenker ofte at man husker hvor man satte ting, men spesielt når det er travelt er det veldig greit å slippe og lete i bokser eller kasser for å finne ut hva som er i. Merk hyllene med etiketter slik at det er enkelt å vite hva som skal oppbevares hvor, og bruk gjerne gulvtape for å markere de ulike arbeidssonene. På den måten vet man alltid hva som er lossesone, lastesone, pakkesone og oppbevaringssone.
Bruk mindre tid på flytting av varer
Det er ikke bare en forbedret romløsning som kan spare deg tid. Ved å sjekke hva du selger mest av vet du også hvilke varer du må plukke oftest. Sørg for at disse er så nært pakkebordet eller pakkeområdet som mulig, og om du har varer som typisk kjøpes sammen er det lurt å plassere disse nært hverandre.