Ansette ny medarbeider? Unngå disse feilene mange gjør

Ansette ny medarbeider? Unngå disse feilene mange gjør


Ansett rett person med en gang -  og unngå disse vanlige feilene ved rekruttering!

Å få inn de riktige folkene er essensielt for bedriftens suksess. For å øke sjansene dine for å finne den beste til jobben har vi satt sammen denne oversikten over ting du bør unngå ved rekruttering - og hva du bør tenke på for å få en så vellkket prosess som mulig!

9 feil du bør unngå når du skal rekruttere nye ansatte

1. Manglende forarbeide

Når man har konkludert med at man trenger en ny ansatt, haster det gjerne med å få han eller henne på plass. Likevel er det essensielt at man bruker god tid på å vurdere nøyaktig hvilken kompetanse bedriften trenger, og hvilke oppgaver som tilhører stillingen. 

For å komme godt igang med denne prosessen er det lurt å starte med å gjøre en behovsanalyse og en kompetanseanalyse. Disse viser hva dere allerede har i bedriften i dag, og hva dere har behov for å ta inn.

2. Utydelig stillingsannonse

Å være krystallklar på hva man er ute etter er viktig både for bedriften og for eventuelle søkere. Er man ikke tydelig nok får man typisk inn søknader som ikke er relevante for stillingen, mens de som sitter på kompetansen du trenger kanskje ikke sender inn en søknad i det hele tatt.

Formuler en tydelig kravprofil, og lag en stillingsannonse som også beskriver hva dere tilbyr og som forteller hvorfor det er bra å jobbe hos dere.

| Les også: Slik skaper du en fantastisk arbeidsplass »

3. Å stresse igjennom rekrutteringsprosessen

Ikke gå i fellen ved å ansette den første og beste du snakker med for å komme raskt i mål. Det er lurt å treffe kandidatene flere ganger før beslutningen tas, for å få et så godt beslutningsgrunnlag som mulig. 

Tre intervjuer eller møter er et godt antall for å få et klarere bilde av søkerne, og husk at hvert intervju ikke behøver å være et tradisjonelt intervju.

Forstørrelsesglass


4. Å vente på den perfekte kandidaten

Den perfekte kandidaten på papiret finnes i mange tilfeller ikke, og noen ganger kan man stirre seg litt blind på enkelte ting på kravlisten. Kanskje kan man lære opp en nesten perfekt kandidat der det mangles erfaring, eller kanskje formell utdanning ikke er like viktig som erfaring?

Å stille for høye krav til søkerne kan også skremme bort folk fra å søke, så vær realistisk i forhold til hvilke krav du stiller. Skulle du ikke finne noen som passer skal du derimot selvsagt ikke ansette noe som ikke kan fylle stillingen,da er det bedre å starte en ny ansettelsesprosess.

5. Å stole utelukkende på magefølelsen

Noen mennesker er flinkere til å “selge seg selv” enn andre, noe som gjør at man kan gå glipp av verdifull kompetanse og potensielt svært dyktige medarbeidere. Det kan derfor være lurt å ta et steg tilbake når man vurderer kandidatene, og så objektivt som mulig vurdere kompetansen deres og om de vil passe inn i miljøet.

6. Å ansette noen som er lik deg selv

Å velge en person som likner på deg selv eller andre i teamet er sjeldent det beste valget. Ulikheter er viktig i en gruppe, da alle bidrar med unike perspektiver og utvikler teamet. Vær deg derfor bevisst når du skal ansette nye kollegaer at det er en styrke om disse har ulik bakgrunn fra deg selv, annen kompetanse og personlighetstype.

| Les også: Derfor er mangfold på jobben viktigere enn du tror - og dette kan du gjøre »

7. Ikke å gi praktiske oppgaver i rekrutteringsprosessen

Det er stor forskjell på teori og praksis, og det er mange ganger lettere å prate enn å gjøre. Ved å inkludere case-oppgaver eller andre praktiske oppgaver som en del av rekrutteringen får du et langt bedre innblikk i hvordan kandidaten løser oppgaver, og om de vil være i stand til å håndtere arbeidsoppgavene på en god måte. 

8. Å droppe og ringe referanser

Det er viktig å ta seg tid til å ringe referansene til de mest aktuelle kandidatene, da det er mye som kanskje ikke er tatt med i attesten og som du kan få informasjon om. I tillegg er det dessverre noen ganger slik at enkelte legger til erfaring de ikke har, og da er det fint å få sjekket at CVen er som den fremstår. 

9. Ikke å gi tilbakemelding

All kommunikasjon i regi av bedriften er med på å bygge varemerket og omdømmet. En rekrutteringsprosess er ikke noe unntak, så vær tydelig i hele prosesssen slik at kandidatene vet hva som gjelder og hva som er neste steg. 

Informer også alle som ikke er aktuelle for stillingen om at de ikke nådde opp. De har tross alt tatt seg tid til å sende en søknad og de fortjener en tilbakemelding selv om de ikke skal jobbe for deg.

| Les også: 13 tips: Slik får du flere timer i døgnet »

Når du har funnet den rette

Du har funnet den riktige kanditaten og de har takket ja til jobben - nå har du sjansen til å gjøre overgangen til den nye jobben så god som mulig. En god introduksjon og opplæring gjør at den nyansatte raskere blir kjent og kan komme igang med jobben på en selvstendig måte. 

Her er det mange bedrifter som har mye å hente, jo fortere noen er oppe og går jo færre ressurser kreves til opplæring og jo raskere bidrar de med verdi til bedriften. Sørg derfor at alt av tilganger, utstyr, eventuelt tøy samt en plan for opplæring er på plass i god tid før oppstart.

Håndtrykk


Nå som du har fått med deg noen tips til rekrutteringen gjenstår det bare for oss å ønske deg lykke til med rekrutteringsprosessen, og med bedriftens videre suksess!