Slik skaper du en fantastisk arbeidsplass
Gleder du deg til å gå på jobb? Selv små forbedringer i arbeidsmiljøet kan bidra til store endringer i trivsel, produktivitet og engasjement.
Hva kjennetegner en fantastisk arbeidsplass?
Det kommer an på hvem du spør, og slik folk er forskjellige vil også svarene variere. Noen felles faktorer finnes det likevel, for eksempel definerer A Great place to work-instituttet en god arbeidsplass som en hvor:
- Du stoler på de du jobber for
- Du er stolt over jobben du gjør og arbeidsplassen din
- Du trives med kollegaene dine
Hvordan skaper man så tillit, stolthet og trivsel på en arbeidsplass? Det som er helt sikkert er at dette er et kontinuerlig arbeid, som må innvolvere alle uansett hvilken rolle man har i bedriften.
| Les også: Er du i faresonen for å få belastningsskader? Dette er risikofaktorene »
Tillit
Å blir sett og hørt er en av våre mest grunnleggende behov. På jobb er det viktig at kommunikasjonen er åpen, slik at den enkelte opplever å bli hørt både når det gjelder idéer og å ta opp ting som kan være vanskelige. Som leder må man være tydelig, skape forutsigbarhet og inkludere de ansatte så langt det lar seg gjøre. Forventer man lojalitet må man vise lojalitet, ber man om fleksibilitet må også arbeidsgiver være fleksibel.
Stolthet
Det er flere ting som kan gjøre at en ansatt blir mindre stolt av arbeidsplassen sin, for eksempel negativ omtale i media, om bedriften oppleves som uredelig ovenfor kunder, at produkter og tjenester ikke oppfattes som å holde mål, eller at arbeidsmiljøpet ikke er optimalt. I motsatt ende av skalaen finner vi ansatte som er stolte over at bedriften er miljøbevisst, at kvaliteten på det man leverer er så god at man ville anbefalt dem til en venn eller et familiemedlem, engasjement for veldedige formål eller et spesielt godt samhold på arbeidsplassen.
Dette er eksempler for å synliggjøre at det er mange ulike faktorer som spiller inn. Å være en redelig og pålitelig bedrift med samfunnsengasjement har positive følger ikke bare utad, men i høyeste grad internt i bedriften - noe mange nok undervurderer effekten av.
Trivsel
I tillegg til å ha tillit til ledelse og kollegaer og være stolt av jobben sin, hva mer skal til for at man trives på jobb? Greier man å skape en kultur for å spille hverandre gode og å hjelpe hverandre heller enn en intern konkurransekultur er man godt på vei. Muligheter for å utvikle seg, lære og få nye oppgaver er viktig for mange, og holder motivasjonen oppe. Mennesker er den viktigste ressursen et selskap har, og tilrettelegging av både det fysiske såvel som det sosiale betyr mye for den enkelte. Det kan dreie seg om alt fra å redusere støyen på jobb, ha en lunsjordning og fleksible arbeidstider, til å anerkjenne vel utført jobb, gode resultater og være generøs med positive tilbakemeldinger. Mange ansatte forteller at de får høre det nå de gjør noe feil, og sjeldent eller aldri når de gjør noe bra. Uttrykket “catch them being good” brukes ofte på skoler, men også voksne trenger å høre at de er all right og gjør en god jobb.
Start med å spørre hva slags arbeidsplass du ønsker deg, hva ville gjort at du gledet deg til å gå på jobb og å legge sjela i jobben? Hva kan dere starte med allerede i dag for å skape en fantastisk arbeidsplass på jobbe på?