9 tips til hvordan du kan glede en kollega

9 tips til hvordan du kan glede en kollega


Om du ser frem til å gå inn døra på jobb er det så utrolig mye hyggeligere og mer givende å være der enn om det motsatte er tilfelle. I tillegg bidrar det til bedre helse og økt effektivitet! 

Jo lykkerligere de ansatte er, jo mer kreative, innovative og dedikerte er de - og de har større sannsynlighet til å bli værende i jobben, gjøre færre feil samt bidra til økt fortjeneste. 

Det er gjort mye forskning på hva som gjør at vi har det bedre, og en av de absolutt viktigste tingene er vår relasjon til andre. Å gjøre en innsats for å glede en kollega bidrar til å gjøre dagen bedre for han eller henne, føles bra for deg, og i tillegg er god stemning smittsomt. 

| Les også: Livsviktig søvn - 9 tips for å sove bedre  »

Om du er en person som får andre til å føle seg bra når de jobber sammen med deg er en ekstra bonus  at du gjerne vil få mer velvilje, hjelp og innflytelse på arbeidsplassen.

Hvordan kan du bidra til å gjøre dagen bedre for en kollega? Her er våre 9 tips!

 

1. Legg en post-it lapp på plassen til en kollega med hyggelige ord

Det er ikke mye som skal til, og selv om hyggelige mailer alltid settes pris på er det noe mer personlig med en håndskrevet lapp.

 

2. Fremsnakk kollegaene dine

Å snakke pent om kollegaene dine reduserer stress, og å vise takknemlighet for kollegaene dine øker moralen og lykkefølelsen på arbeidsplassen. Om du overhører et kompliment om noen - si det videre til personen det gjelder!

 

3. Smil

Når du smiler kan du redusere stress hos deg selv og gjøre at du blir i bedre humør.  Et smil er smittsomt og når man smiler til hverandre på jobb er man derfor med på både å lage god stemning på arbeidsplassen, men også hjelpe hverandre med å håndtere stress.

 

4. Vær raus med komplimentene

Å få en positiv tilbakemelding på jobben man gjør eller hvem man er som person kan virkelig gjøre hele dagen. En studie fra Walden universitet viste at en dobling i antall ansatte som på fast basis mottok annerkjennelse på jobben resulterte i 24% økning i effektivitet, 27% reduksjon av fravær og 10% reduksjon i antallet som sluttet i jobben. 

 

5. Lek på jobb 

Det er ikke ukjent at det er godt for både kropp og hode å ta noen korte arbeidspauser i løpet av dagen. Men visste du at det er ekstra bra å bruke tid på spill og lek? I tillegg til å bidra til god stemning og samhold på jobben, konsenterer man seg bedre om jobben etter en spilleøkt. Derfor kan du med god samvittighet foreslå å innføre ping-pong, playstation, bordfotball eller minigolf på arbeidsplassen.

 

6. Vis omtanke

Spør hvordan det går, og tilby deg og ta med en kopp kaffe om du likevel skal forbi kaffemaskinen. Det koster lite, og betyr mye.

 

7. Tilby en hjelpende hånd

Omtanke kan vises på mange måter, og å tilby hjelp når en kollega har mye å gjøre, virker stresset eller oppgitt kan bety mye. Selv om kollegaen din skulle takke nei er bare det å tilby seg med på å skape en empatisk kultur på arbeidsplassen.

 

8. Start en hyggelig tradisjon

Ta et initiativ til noe alle på jobben kan glede seg over og til sammen.  Enten det er å ha vaffel-dag en gang i måneden, fredagshumor på mail, vin-lotteri, lønnings-pils eller noe annet - å ha det trivelig sammen bygger samhold.

 

9. Ta med snacks

Overrask kollegaene dine med noe godt å bite i - bonuspoeng om du har bakt eller laget det selv. 

 

| Les også: Gjør lageret klart for høysesongen - og håndtér økt volum »

Få våre beste tips rett i innboksen

Få nye bloggartikler med tips til hvordan du kan effektivisere bedriften din og mye mer. Du er samtidig først ute med tilgang til aktuelle tilbud og nyheter.