Smart kontoroppbevaring - slik får du mer plass
Lite plass og mye rot? Med noen få grep kan du gjøre kontoret hyggeligere og mer representativt, og samtidig øke produktiviteten!
Er kontorpulten din knapt synlig under stablene med papirer og kaffekopper? Eller jobber du kanskje på et sted med clean desk policy? Vi jobber på ulik måte og i ulike bedrifter, men felles er at miljøet vi jobber i påvirker både trivselen og effektiviteten.
For noen kontorer har man nøye valgt kontorinnredning og oppbevaringsløsninger, mens for andre har man kjøpt inn det man trenger etterhvert også har papirer og materiell litt tilfeldig fått sin plass. Med en gjennomgang av lokalet og en vurdering av bruk, behov og utnyttelse av plassen vil man kunne få et langt ryddigere og hyggeligere lokale - med mye mer lagrinsplass! Her er våre beste tips til optimal kontoroppbevaring:
| Les også: Få et flott kontor på budsjett - slik gjør du det! »
Oppbevaring og sosial øy i ett
Sett lave skap med ryggen mot hverandre midt i rommet. Da får du oppbevaringsrom fra begge sidene, og toppen på skapene utgjør et bord som kan brukes som et ekstra møtebord, sosialt samlingspunkt eller til oppbevaring av brosjyrer og annet. En lang kjøpmannsdisk kan også brukes. Velger du å bruke høyere kontorskap lager du en skillevegg som fungerer som romdeler.
Skyvedørsskap passer ekstra godt der det er trangt om plassen
Skap med skyvedører og sjalusiskap gjemmer unna rot og passer godt der man kanskje ellers ikke kunne hatt et skap fordi dørene kommer i veien.Få mest mulig opp i høyden
Benytt veggplassen så langt det lar seg gjøre. Du kan bruke bokhyller, reoler, vegghengte hyller og knagger. Jo mer du får i høyden jo mer gulvplass blir frigjort, og lokalet blir også enklere å rengjøre.
Smart oppbevaring under pulten
En skuffeseksjon kan stå under skrivebordet og gi deg ekstra oppbevaringsplass. Velg gjerne en som er låsbar så ingen “låner” pennene og saksen din. Det finnes også uttrekkbare skuffer som monteres rett under bordplaten på skrivebordet for ekstra plass til skrivesaker og annet. Kabelkurver får kabelrotet unna en gang for alle!
Papirhåndtering
Noen papirer tas frem ofte, de inneholder kanskje kontaktinformasjon, prosedyrer og annen informasjon. Disse kan med fordel settes i stive gjennomsiktige mapper i et bordstativ, da har du dem tilgjengelig og kan enkelt bla mellom arkene.
Andre papirer er mer midlertidige, som del av saksbehandling, ordrehåndtering og liknende. Her kan en sorteringsstasjon være til god hjelp - rett og slett en oppbevaringsenhet eller brevordner til å sette på skrivebordet som lar deg sortere papirene etter status.
For mer permanent oppbevaring av papirer er arkivskap med hengemapper et populært valg, men også kontorskap hvor papirene oppbevares i permer er praktiske.
Oppbevaring som også fungerer for free seating
Jobber man på et sted med free seating (at man ikke har fast plass men sitter der det er ledig), kan oppbevaringsløsninger være utfordrende. For felles materiell kan man bruke de samme kontorskapene og løsningene som på andre arbeidsplasser, men for personlige eiendeler og papirer er det ikke like enkelt.
Skap med mange låsbare rom hvor hver ansatt har sitt eget rom bør plasseres lett tilgjengelig. For laptoper, mobiltelefoner og nettbrett er ladeskap en smart måte og individuelt låse inn og lade ulike enheter.
Sørg for at det som brukes ofte er innen armlengdes avstand
Vurder hvordan du jobber, og sørg for at du du bruker oftest er nærmest. Et sideskap er en super måte å skille av kontorplasser på, samt sørger for oppbevaringsplass du når fra kontorstolen. Disse skapene er smale og trekkes ut på kortenden, og har plass til både permer, manualer og rekvisita.
Som de vanedyrene vi er fortsetter vi ofte å gjøre ting på samme måte som vi pleier. Derfor kan mye være gjort om man bare tar et steg tilbake og vurderer både plassen man har tilgjengelig - og hva den mest optimale måten å jobbe på er.