Starte egen bedrift? Slik kommer du i gang!

Starte egen bedrift? Slik kommer du i gang!

Hvis du har en drøm om å starte for deg selv har du kanskje tenkt at det å starte og drive et firma er for komplisert til å gjøre alvor av planene. 

Det er definitivt slik at det er mye du må tenke på, men om du tar det steg for steg vil du kanskje bli overrasket over hvor kort tid du egentlig trenger for å stable bedriften din på bena. Her kommer vår guide til hvordan starte eget firma!

Formuler en forretningsidé

En forretningsidé er kort og godt en beskrivelse av hva bedriften din skal tjene penger på. Den inneholder gjerne hvilket behov bedriften din skal fylle, og hvordan den skal gjøre det. 

Forretningsideen vår i Cowab for eksempel er: Å gjøre det mulig for alle bedrifter og oppnå høyere lønnsomhet og et bedre arbeidsmiljø. Dette gjør vi ved å tilby spesialistkunnskap og brukstilpassede produkter med lang livslengde.

Forretningsidéen hjelper deg med å definere retningen for bedriften din, ovenfor deg, eventuelle ansatte og samarbeidspartnere samt kundene dine. Om vi fortsetter å bruke Cowab som et eksempel innebærer det at vi snakker mye om hvor holdbare produktene våre er, da det både økonomisk, helsemessig og miljømessig er mer lønnsomt å handle kvalitetsprodukter sjeldent, heller enn dårligere produkter ofte. 

Det innebærer også at vi alltid har kvalitet i fokus når vi tar inn eller produserer nye produkter til sortimentet, og at vi er opptatte av at produktene skal være gode og ergonomiske å jobbe med. Med andre ord hjelper forretningsidéen vår oss i alle ledd helt fra produkt til det er i bruk hos kunden. 

Du ser også at forretningsidéen vår sier noe om hvem som er kundene våre : “alle bedrifter”. Å definere hvem kundene dine er vil ha stor betydning for hvordan du kommuniserer til dem, og hva du kommuniserer.

En forretningsidé er kort og godt en beskrivelse av hva bedriften din skal tjene penger på

Finn ut om idéen din har livets rett

Før du med brask og bram lanserer det nye firmaet ditt, må du finne ut om det er et marked for produktet eller tjenesten du ønsker å selge. Dette gjør du best om du har mulighet til å teste produktet på potensielle kunder, enten det gjelder å utvikle en prototype og la folk prøve den, tilby smaksprøver eller la dem teste appen din gratis. 

Du kan også foreta spørreundersøkelser om det er vanskelig å teste produktet eller tjenesten direkte, så vel som hente data fra bransjeorganisasjoner, Statistisk sentralbyrå og liknende. Kartlegg også hvem de potensielle konkurrentene dine er, og om du kan ta en unik posisjon i markedet. Dette kan være alt fra hvordan du prissetter deg til at du har raskere levering eller et produkt med unike egenskaper som konkurrentene ikke kan tilby.


| Les også: Starte nettbutikk? Dette trenger du! »

Kartlegg prosessene dine

Uavhengig av om du skal selge varer eller tjenester er det fornuftig å ha en idé om hvordan prosessene i selskapet skal se ut. Hvem, hva og hvordan skal produktet eller tjenestene produseres, og hvordan skal de leveres til kundene? Hva skal du gjøre selv, og hva skal du betale andre for å gjøre for deg?

Om du gjør en god jobb i å kartlegge prosessene dine først, vil du også spare mye tid senere, så vel som unngå bomkjøp på utstyr du ikke har behov for.


Vurder hvilket utstyr du trenger

For å kunne ha en formening om hva det vil koste å starte opp samt hvor stor plass og hvilke lokaler du eventuelt trenger er det fornuftig å gjøre denne vurderingen nå. 

Produksjon

Dersom du skal produsere varer eller tjenester vil du ha behov for diverse utstyr og lokaler for å gjennomføre produksjonen. Det kan være alt fra arbeidsbenker og verktøy til biler og utstyr til pakking eller transport. 

Lager og oppbevaring

Har du behov for å oppbevare varer eller utstyr kan det hende du trenger et stort eller lite lager, avhengig av hva du skal selge. Selger du for eksempel garnnøster vil det være nok med noen lagerhyller og kanskje gjennomsiktige plastbokser for å gjøre det enkelt å plukke og å pakke. 

Selger du derimot større og tyngre gods eller svært store kvanta vil du kanskje ha behov for pallereoler og et gjennomtenkt lageroppsett med utstyr til transport og løft. 

Dersom du primært vil selge tjenester har du kanskje ikke behov for noe særlig oppbevaringsplass, men du vil kanskje ha et møterom eller et loungeområde hvor du kan invitere kunder og samarbeidspartnere. 

Kontorinnredning og utstyr

Uansett hva slags bedrift du skal drive vil du ha behov for i allfall en liten kontorplass for å kunne håndtere inngående og utgående fakturaer, markedsføring med mere.
 
Kanskje holder det med en kontorpult, kontorstol, noen bokhyller eller arkivskuffer og en datamaskin med skriver. Gjør også en vurdering av nødvendige programmer og apper du har behov for, enten det er for å føre regnskap, programmere eller annonsere.

Bestem hvordan bedriften skal finansieres

Når du har kartlagt at det finnes et behov for det firmaet ditt skal tilby, er neste steg å avgjøre hvor du skal hente penger for å komme igang. Dette vil også ha innvirkning på hvilken selskapsform du bør velge.

Oppsparte midler

 Avhengig av hvor mye du trenger for å starte og drive firmaet ditt kan oppsparte midler være et alternativ. Det kan være at du allerede har midler tilgjengelig, eller at du starter sparingen nå samtidig som du legger planene for bedriften din. 

Fordelen med oppsparte midler er at du ikke trenger å ta opp lån eller involvere andre parter, men kan komme raskt igang og ikke løper noen risiko for å ende opp med gjeld dersom firmaet ditt ikke skulle klare seg.

Lån og/eller støtte

Har du behov for ytterligere kapital kan det være aktuelt å ta opp et lån. Dette kan du gjøre i en bank, eller kontakte Innovasjon Norge for å søke om Oppstartslån. Dersom firmaet ditt også oppfyller deres kriterier til innovasjon kan det være mulig å få tilskudd i tillegg, for eksempel markedsavklaringstilskudd eller kommersialiseringstilskudd.

Uansett hvor du skal søke om lån må du ha en forretningsmodell som viser hvordan du skal tjene penger. Denne må vise hvordan du har sjekket at det finnes et marked for det du skal tilby, og resultatet av disse testene. Den må også si noe om omsetningsmålene dine og hva du har tenkt å bruke pengene du låner på. 

En metode for å hente kapital som har vokst kraftig de siste årene er såkalt crowdfunding, for eksempel Kickstarter. Da får du støtte fra mange privatpersoner eller firmaer mot et løfte om at de skal få produktet eller tjenesten din frem i tid. På den måten får du pengene først til å utvikle det du skal selge, uten å måtte ta opp dyre lån. For og lykkes med crowdfunding er det viktig å beskrive fordelene med produktet eller tjenesten og hvilket problem det løser eller behov det fyller.

Finne investorer eller samarbeidspartnere

Et alternativ til å ta opp lån er å finne en eller flere samarbeidspartnere du vil starte firmaet med. Det kan være av økonomiske grunner men også for å få inn nødvendig kompetanse i prosjektet. 

En investor er typisk en person eller et firma som kjøper aksjer i et annet firma for å kunne tjene penger på dette, enten ved å ta ut utbytte eller å selge aksjene til høyere pris senere. På samme måte som når du søker om lån er det derfor viktig å vise til en plan for hvordan bedriften skal bli lønnsom, slik at potensielle investorer ser verdien av å gå inn med penger i prosjektet.

| Les også: Få mer gjort - slik blir du mer effektiv »

Velg selskapsform

En av de avgjørelsene man må ta når man skal starte egen bedrift er å velge hvordan bedriften skal organiseres. Hvilken organisasjonsform man velger kommer an på flere ting, for eksempel hvor mange eiere det skal være, hvor stor risiko man skal ta og om du ønsker å ansette deg selv eller ikke.

Det finnes fordeler og ulemper med de ulike selskapsformene, her tar vi for oss de tre vanligste som er enkeltpersonforetak, aksjeselskap og ansvarlig selskap.

Starte enkeltmannsforetak (enkeltpersonforetak)

Starter du et enkeltpersonforetak behøver du ikke egenkapital, og firmaet ditt liknes sammen med deg i selvangivelsen. Det betyr at firmaet ikke er en egen juridisk person, og at du står personlig ansvarlig for all gjeld.

Om driften av firmaet har lav økonomisk risiko og du skal drive det alene er et enkeltpersonforetak et fint valg, som også gir færre plikter i forhold til rapportering til det offentlige. Du betaler heller ikke arbeidsgiveravgift for deg selv. 

Vær oppmerksom på at siden du ikke er ansatt har du ikke krav på dagpenger ved arbeidsledighet, og har ikke krav på sykepenger før på dag 17 av sykdomsperioden. Som selvstendig næringsdrivende får du 80% av sykepengegrunnlaget utbetalt.

Selv om du ikke er ansatt i selskapet kan du ansette andre, men må da i tillegg til lønn betale arbeidsgiveravgift. 

Starte AS (aksjeselskap)

Et aksjeselskap kan opprettes med en eller flere eiere, og du eller dere må skyte inn minimum 30 000,- i egenkapital ved oppstarten. I motsetning til et enkeltpersonforetak er ansvaret begrenset til egenkapitalen, da selskapet er en egen juridisk enhet. 

Det betyr også at du er ansatt i eget selskap, med de rettigheter og plikter det innebærer. Du må betale arbeidsgiveravgift, men har krav på dagpenger ved arbeidsledighet samt på sykepenger fra første sykedag. Du vil da få utbetalt 100% av dagpengegrunnlaget, i motsetning til 80% som selvstendig næringsdrivende i et enkeltmannsforetak.

Når du driver et AS har du flere innrapporteringer du må gjøre i løpet av et år, og selskapet liknes ikke sammen med deg personlig. 

Et aksjeselskap er adskillig mer investorvennlig enn et enkeltpersonforetak, da investorer kan kjøpe aksjer i selskapet for å tilegne seg en eierandel. 

Starte ansvarlig selskap 

Et ansvarlig selskap har mange likheter med et enkeltpersonforetak, men har minst 2 eiere. Det finnes ingen krav til egenkapital, og eierne kan ikke være ansatte i selskapet. Dette betyr at de ikke har krav på dagpenger ved arbeidsledighet, og at sykepengene beregnes av 80% av sykepengegrunnlaget, og at disse ikke utbetales før på dag 17 når du har blitt syk. 

Et ansvarlig selskap har flere formelle krav enn et enkeltpersonforetak. Det finnes to ulike former for ansvarlig selskap, og den eneste forskjellen er hvordan ansvaret for gjelden er fordelt.

ANS: I et ansvarlig selskap med solidarisk ansvar (ANS) har alle eierne et personlig ansvar for hele gjelden. Det betyr at en eventuell kreditor kan kreve inn hele gjelden fra en av eierne, også blir det opp til eierne å ordne opp internt. 

DA: I et ansvarlig selskap med delt ansvar (DA) derimot er man fremdeles personlig ansvarlig for hele gjelden, men kreditor kan kun kreve inn gjelden opp til sin ansvarsandel som definert i selskapsavtalen.

Det er selvsagt mulig å ha ansatte i et ansvarlig selskap, og da betaler man lønn og arbeidsgiveravgift for disse.

Som du ser er det ulemper og fordeler med alle selskapstypene, og det er greit å kjenne til at det ER mulig å endre selskapsform senere dersom det skulle være behov for det.

Bestem om du vil ta regnskapet selv

Å føre regnskap er nødvendig for å få oversikt over inntekter og utgifter, samt å oppfylle rapporteringspliktene. Det finnes nå mange regnskapsprogrammer beregnet for gründere, som gjør det lettere å føre regnskapet selv.

Likevel vil du kanskje velge heller å sette bort regnskapet til en regnskapsfører, slik at du kan fokusere på det du er god på. Uansett hva du velger må du kjenne til reglene for merverdiavgift (mva) og skatter, og sette av penger til disse. 

For eksempel skal det som hovedregel ikke legges merverdiavgift på varer eller tjenester før du har solgt for 50 000 kroner i en 12-måneders periode. Da skal du også registrere deg i Merverdiavgiftsregisteret, og du har rett til fradrag for inngående mva på innkjøp du gjør til bedriften. 

Registrer bedriften din 

Når du er klar til å gjøre det hele offisielt er det på tide å registrere bedriften din. Fremgangsmåten er forskjellig avhengig av selskapsform, skal du starte et enkeltpersonsforetak tar det bare noen få minutter! Da fyller du inn et nettbasert skjema i Altinn som heter Samordnet registermelding

Skal du starte et aksjeselskap må du fylle ut skjemaet “Stiftelse av aksjeselskap”. Du må også opprette en aksjekapitalkonto i banken hvor egenkapitalen settes inn, og deretter fullføre registreringen i Altinn. 

 
Når du skal registrere et ansvarlig selskap må du lage en selskapsavtale, og benytte samordnet registermelding. Trenger du hjelp til å utarbeide en selskapsavtale kan du se eksempler på slike avtaler på Altinns nettsider.

Markedsføring av bedriften din - bestem hvordan du skal nå kundene dine

Du er klar til å nå ut til potensielle kunder, men det finnes så utrolig mange måter å markedsføre på. Du kan delta på messer eller  sende ut brosjyrer i posten, annonsere på radio eller i aviser, være til stede i sosiale medier eller vise annonser i søkemotorer for å nevne noe.

For å bestemme hva som er riktig for din bedrift er det nyttig å vite så mye som mulig om hvem kunden din er. Hvilke interesser har han eller hun, hvilke aviser eller magasiner leser de, hvilke sosiale medier bruker de? 

Når du kjenner kunden din er det lettere å velge hvordan du skal prioritere tid og penger på markedsføring. Ikke forsøk å være overalt, alltid. Da strekker ikke tiden eller pengene til, og ingen deler av markedsføringen vil fungere optimalt. Start med noen kanaler og medier, og endre eller utvid etterhvert.

Ikke forsøk å være overalt, alltid

Trenger bedriften egen nettside?

Selv om du driver i liten skala og ikke driver nettbutikk anbefaler vi at du setter opp en nettside. 

En nettside gir et profesjonelt inntrykk, og det er langt enklere for kunden å finne åpningstider, menyer, tjenester eller produkter på en dedikert nettside.

En del bedrifter har bare en Facebook-side, og det kan være vanskelig for en potensiell kunde å finne frem når viktig informasjon ligger mellom en haug av poster og bilder. Gjør det enkelt for kunden - alltid.

Noen ord til slutt

Det er ingen hemmelighet at det er mye jobb å drive eget foretak, og gründere sier ofte at de kanskje ikke var helt forberedt på arbeidsmengden og på alle oppgavene som måtte løses. Likevel er det også svært givende å drive for seg selv, og tilbyr man en produkt eller en tjeneste som gjør hverdagen bedre, enklere eller mer underholdende for andre har man kommet langt.

Selv om det aldri er noen garanti for at man vil lykkes kan man med god planlegging og økonomistyring øke sjansen for at bedriften går bra. Å drive egen bedrift er uansett utrolig lærerikt og noe man kan ta med seg i nye satsninger eller roller i fremtiden.

 

Få våre beste tips rett i innboksen

Få nye bloggartikler med tips til hvordan du kan effektivisere bedriften din og mye mer. Du er samtidig først ute med tilgang til aktuelle tilbud og nyheter.
Vennligst vent...
Det er helt gratis å være påmeldt, og du kan når som helst avslutte abonnementet ved å klikke på avmeldingslinken i nyhetsbrevet.